Alla inlägg under februari 2009

Av Linda Göransson - 25 februari 2009 16:33

Bira och jag har varit ut på pulkdragartur idag. Att dra ved runt byn är en utmärkt träning inför höstens långa jaktdagar.  Fint och skönt väder. Kortet blev inte det bästa, men ni ser ju hur hon ser ut!

Av Linda Göransson - 25 februari 2009 10:01

Här kommer en bild på mig och Blåhällbergets Filippa.

Bild på Spjutvikens Bira kommer senare.

Av Linda Göransson - 24 februari 2009 23:02

Här kommer ett kort på mig och Assa.

Av Linda Göransson - 24 februari 2009 19:23

Ja att jag skulle börja blogga var ju inte något jag trodde på. Har bara tänkt att det är sådant som andra håller på med. Men nu sitter jag här och skriver mitt första inlägg. Får se hur det går.


Vad ska då denna blogg handla om????

Jo allra mest om pyssel, pyssel och pyssel som  scrap, kort, halsband men också om hundar och jakt som är min stora passion. Har för tillfället ingen egen hund men hos mor och far finns två hundar, en söt jämthunds tik som heter Blåhällbergets Filippa och en Hamilltonstövare vid namn Spjutvikens Bira. Filippa kommer från egen uppfödning som jag har tillsammans med min far och Bira är min systers hund och kommer från en trevlig uppfödare i Luleå.

Hundtokiga som jag, min syster och hennes sambo är tog vi flyget till Umeå en dag i November -07, därifrån bilade vi upp till Luleå bara för att titta på de 5 veckors gamla Hamiltonvalparna. Till saken hör att vi inte ens hade någon valp att välja på. Vi var sist i kön för att få en tik och fick därmed den sist valda. Två vekor före jul åkte jag, syster, mor och far bil till Luleå för att hämta hem henne. Å så söt små Hamiltonvalpar kan vara.


Blåhällbergets kennel kommer från min farfar Göran Göransson som födde upp Jämthundar under mångaaaa år och fick mångaaa kullar, lite statistik om detta kommer senare.

Men från den sista kullen (kull67) fick jag en hund av min farfar vid namn Blåhällbergets Buda (kallade henne Ronja). Från henne sparade jag en tikvalp som fick namnet Assa. Hon har lärt mig mycket och vi hade en bra tid tillsammans. Mitt största mål med henne var att ena dagen kunna gå till skogen för att  jaga älg medans andra dagen få springa lös i skogen då jag plockade bär, och det var något vi lyckades med. Så härligt att kunna lita på sin jakthund på det viset. Men ärligt talat så hände det faktiskt en gång att hon stack iväg på en tur efter ett rådjur som kom upp framför nosen på henne och jag inte han vara med i svängarna. Den gången blev det annmälan om försvunnen jämthundstik till polisen. Dagen efter ringer polisen och säger att min snälla hund var i grannbyn och sprang runt en kaninbur. Phu vad orolig jag blev. Men kaninen klarade sig.... vad jag vet iaf. Assa bor idag tillsammans med sin husse och jag vet att hon har det bra. Apri -07 fick Assa 6 underbara valpar tillsammans med  Stugubergets Akke. Därifrån kommer Blåhällbergets Filippa som blev kvar hos mor och far.

Det var lite om hundarna, kommer mer om pyssel i näsa inlägg.

 Kram Linda


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards