Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Rapport från älgskogen!!!

Av Linda Göransson - 17 oktober 2009 18:42

JAPP. igår fattade Freja stånd för sin första tjädertupp och idag har det blivit älghundar av Filippa och Frodo. Och det är JAG och pappa som skjutit för dem. Så jäkla roligt att som uppfödare till båda dessa två hundar kunna få fälla den första älgen.

Alltså... jag och Anders sitter på pass vid Högvältsmon och plötsligt kommer en fyrataggare ut från skogen och ställer sig med bredsidan mot mig....jag tänket "nä nu jäklar" och pangar på. Ser att första skottet sitter lågt , har träffat i bogen så älgen står på tre ben. Andra skottet tar (hmmm i magen) ja men älgen bara står där... ett skott till som träffar över älgen. Nä den jäkeln står upp än och dessutom börjar gå in mot skogen....ett skott till.

Efter en stund kommer Frodo i spåren där älgen kom ifrån, börjar skälla ca 200m från skottplatsen, och plötsligt blir det tyst och Frodo kommer till mitt pass. Japp tänkte jag, då ligger älgen där eftersom han inte fortsatte längre. När han är hos mig på passet börjar Filippa skälla precis där Frodo nyss hade skällt och då sticker han dit igen. Båda två "tokskäller" precis på samma ställe så självklart trodde jag att den ligger där. Jag vet att min far är på väg för att kolla vart älgen ligger, när han kommer fram så står den upp. Avlägger det sista dödande skottet medans Frodo och Filippa har ett riktigt bra stånskall.  Så jäkla roligt att jag och pappa fick skjuta första älg på ståndskall för hundarna som vi själva född upp.

Men historien slutar inte här....

På eftermiddagspasset lyckar Frodo få tag i en ko med kalv, där kusin Leif får skjuta ne ytterligare en älg för Frodo på samma dag. Det vill jag säga att idag har två nya älghundar födds i våran älgskog.

Jag sa ju det....

"Efter regn kommer solsken"

Nu ska jag upp till "kojan" (våran jaktstuga) för att fira med kaffe och annanaspaj.

Här väntas det på älg

  


...och här är väntan över

      



  


  



Ny dag och nya förväntningar inför morgondagenFlört


 
 
Ingen bild

Maria

17 oktober 2009 19:33

fasen, jag får rent "gåshud" när jag läser. Så jäkla roligt för er.
Jag vill också vara med, så typiskt att man ska jobba när vi är på hemma plan och det är bra väder.....men så är det.

 
Kulanda

Kulanda

19 oktober 2009 17:35

Hej!
Ååå visst var det spännande?! Det första jag tänkte när älgen kom var "Ånej, inga horn, då kan det alltså vara kalvar här nånstans också" : ) Men det var det inte och jag hade ungefär samma tanke med fingret på avtryckaren: Nä nu jäklar!

Så stort grattis! Pappa hälsar grattis han också!
Kram Reb

http://kulanda.blogg.se

 
Ingen bild

Anna Hallin

20 oktober 2009 12:01

Førsøker førstå din lycka, men det hær med ælgjakt eller jakt har jag ju aldrig riktigt førstått:) Får ta mig en tur i jaktskogen før att førstå bættre....
Klem fra Norge

 
Ingen bild

majsan

20 oktober 2009 20:33

Stort grattis från Majsan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Göransson - 24 juli 2010 22:53

Här kommer en film där Freja försöker fånga vattenstrålen från vattenslangen. Man kan inte annat än skratta åt henne.   ...

Hej

Av Linda Göransson - 23 juli 2010 19:18

Vet att det inte var igår jag bloggade sist. Som många av er vet har jag inte varit i mitt livs bästa form de senaste 8 månaderna, men nu mår jag bra som aldrig tidigare. Är nu bara ca en månad kvar till vi kommer att bli föräldrar :) Med Freja ...

Av Linda Göransson - 20 januari 2010 23:08

Japp förkyld och hemma från jobbet idag. Vad händer annars i mitt liv nu för tiden??? Jo i lördags var jag till storstan Östersund  och hittade lite nya kläder. I Söndas blev jag bjuden på scrappträff som Jenny och Petra fixat. Mycket trevligt a...

Av Linda Göransson - 13 januari 2010 21:39

Ja... nu är det så att jag kommit in på den skolan jag sökt. Trodde inte jag skulle göra det när man gjort en sen anmälan, men jo jag kom in. Kursen är en diabeteskurs  på halvfart i Umeå. Man läser det mesta hemifrån via datorn och egna studier. Med...

Av Linda Göransson - 8 januari 2010 22:35

HEJ!   Tisdag den 26/1 kl 19.00 är just du välkommen på ljusparty hem till mig på Söat. Jag bjuder på fika. Om du har en vän som också vill komma är det självklart OK. Om du vet vad du vill ha men inte har möjlighet att komma går det bra att g...

Ovido - Quiz & Flashcards